NÖVEKVŐ ÉRDEKLŐDÉS, CSÖKKENŐ VÁSÁRLÁSOK
AZ ELEKTROMOS AUTÓK VONZEREJE ÉS A TÉNYLEGES ELADÁSOK ELLENTMONDÁSA
Tavaly áprilisban közel minden második vásárló fontolgatta elektromos autó vásárlását, míg 2024 végére ez az arány meghaladta a 60%-ot – mutatta ki a stuttgarti központú Horváth csoport, amelynek magyarországi tagja az IFUA Horváth. Az északi országok hagyományosan nyitottabbak az elektromos autók iránt, mint a nyugat-európai országok. Németország és Ausztria is jelentős lemaradásban van az elektromobilitás terjedésében a gazdag és olcsó elektromos energiával rendelkező Norvégiával és Dániával szemben, ahol a 80%-ot is meghaladja az elektromos autók vásárlására való hajlandóság – olvasható a tanulmányban, amely a magyarországi helyzetre is kitér. A témában Vári Attila, az IFUA Horváth partnere válaszol a kérdésekre.
Többen nézegetik, de kevesebben veszik
A német és osztrák válaszadók 60-70%-a gondolkodik az elektromos autók vásárlásán, amely az áprilisi eredményekhez képest jelentős, 30%-os növekedést mutat. Bár egyre többen fontolgatják az elektromosautó-vételt, a jelenlegi trend azt mutatja, hogy egyre kevesebben vesznek ilyen meghajtású autót Európában. Németországban már nincsenek állami támogatások, ami az elektromos autók iránti kereslet beeséséhez vezetett. A korábbi 6000 eurós támogatást csökkentették első körben 4500 euróra, majd 2023 decemberében szinte előjel nélkül teljesen meg is szüntették azt. Ennek hatására a BEV-autók értékesítse 27 százalékkal, 381 ezerre esett vissza 2024-ben Németországban. Más európai piacokon, így Franciaországban, Ausztriában, Olaszországban, Svájcban és Svédországban is csökkentek az eladások, de a visszaesés enyhébb volt, mint Németországban.
Európában 2024-ben az elektromos autók a forgalomba helyezések 15 százalékát tették ki. Ez még mindig jelentősen elmarad az Európai Bizottság által kitűzött céltól, amely 2025-re 25 százalék, 2035-re pedig 100 százalék.
A gazdaságosság fontos szempont
Európában az elektromos járműveket a fenntarthatósággal társítják. Mindazonáltal érdemes figyelembe venni, hogy a legtöbb országban olyan piaci tényezők befolyásolják a fogyasztókat, mint az adókedvezmények, pályázati támogatások, behajtási korlátozások stb. Ez azt mutatja, hogy a vásárlók számára az elektromos járművek nemcsak környezetbarát, hanem gazdaságilag is vonzó alternatívát jelentenek. Magyarországon az elektromos autók választását főként a fenntarthatóság iránti elköteleződés mellett a magas üzemanyagárak indokolják. További fontos szempont ezen autók vásárlásakor a teljesítmény, azon belül is a páratlan gyorsulási képesség, amit már az olcsóbb modelleknél is élvezhetnek a felhasználók. Az ellenérvek között még mindig az autók túl magas ára és a nem megfelelő hatótávja jelenik meg.
Látható, hogy a válaszadók többsége (Magyarországon körülbelül 60%-uk) belső égésű motorral szerelt járművet választana. Az európai vásárlók 49 százaléka azt gondolja, hogy a belsőégésű motorokkal felszerelt autók üzemeltetése kerül a legkevesebbe (a magyar vásárlók 61%-a vélekedik így), illetve 42 százalék szerint a teljes élettartam alatt fenntarthatósági szempontból is még a belsőégésűek viszik a prímet a többi meghajtás előtt. Az elektromos autózás jövőjével kapcsolatban jó hír, hogy a Horváth felmérése alapján szinte egyetlen elektromosautó-tulaj sem váltana vissza belsőégésű motoros autóra.
Tamás Zsanett és Vári Attila, IFUA Horváth
A Horváthról
A Horváth egy nemzetközi, független vezetési tanácsadó cég, amely több mint 1400 munkatárssal nyújt szolgáltatásokat Európa-szerte, Amerikában és más nemzetközi piacokon. A transzformáció, a teljesítménymenedzsment és a digitalizáció élenjáró tanácsadója. Magyarországi tagja az IFUA Horváth.
Tartalom megosztása: