A RUGALMASSÁG ÉS A DIVERZIFIKÁCIÓ KULCSFONTOSSÁGÚ
A LOGISZTIKÁBAN A ZALAEGERSZEGI TERMINÁL ÚJ KEZDETET ÉS MEGKÖZELÍTÉST JELENTHET
Az intermodális szállítás területén is egyre égetőbb kérdés a fenntarthatóság. Ugyanakkor a nemzetközi verseny is egyre erősebb. Miként hangolható össze a fenntarthatóság és a versenyképesség? Melyek a legnagyobb kihívások és mit hozhat a jövő? A hazai és nemzetközi helyzetről, trendekről, a terület munkaerőpiacáról szóló kérdésekre, Kis Péter a Metrans Csoport elnök-vezérigazgatója válaszolt.
Mit jelent Ön számára a vezetés? Egy ilyen komplex és dinamikusan fejlődő szektorban hogyan képes rugalmas és előrelátó maradni?
A vezetés számomra azt jelenti, hogy nemcsak a jelenlegi kihívásokra reagálunk, hanem hosszú távon is tervezünk. Gyors döntéshozatalra van szükség ahhoz, hogy a METRANS versenyképes maradjon. Továbbá nagyon fontos a cégen belüli csapatmunka. Fontos, hogy együtt dolgozunk a közös célért.
A logisztika rendkívül gyorsan változó terület. Mi inspirálja Önt nap mint nap abban, hogy lépést tartson ezzel az iparággal?
A logisztika sosem alszik, a rakomány mindig mozog. Ez a dinamizmus nagyon inspiráló tud lenni. Természetesen az intermodális fuvarozás magában is nagyon vonzó – környezetbarát, fenntartható és hatékony módon biztosít áruszállítást. Lehetővé teszi, hogy optimalizáljuk a szállítási időt, csökkentsük a károsanyagok-kibocsátását és megbízható megoldásokat kínáljunk a piacon. A METRANS-nál azon dolgozunk, hogy ezeket az előnyöket maximálisan kihasználjuk. Az iparágban rejlő innovációs potenciál és a METRANS fejlesztési lehetőségei nap mint nap motiválnak.
Milyen vezetői döntésére a legbüszkébb a METRANS élén? Volt olyan pillanat, amikor igazán nagy kockázatot kellett vállalnia?
A legbüszkébb arra vagyok, hogy a METRANS-t egy erős, megbízható céggé formáltuk, amely Európa egyik piacvezető intermodális szereplőjévé vált. Mára már 13 országban tevékenykedünk. Emellett sikerült egy családias, erős vállalati kultúrát kialakítanunk, amely a hosszú távú sikerünk alapja. A legnagyobb kockázatot akkor vállaltam, amikor beléptem a céghez, és a nulláról kellett felépítenünk a ma már sikeres és komplex hálózatunkat. Nagy kihívás volt, de sikerült hosszú távon elérni az eredményeket.
A METRANS kulcsszereplő a közép-európai vasúti intermodális szállítmányozásban. Hogyan látja a cég jelenlegi piaci helyzetét és növekedési lehetőségeit?
A METRANS stabil piaci pozícióval rendelkezik, és folyamatosan bővül. A következő 2-3 évben új terminálok nyitását tervezzük Magyarországon, és növelni szeretnénk a szállítások számát a hálózatunkon belül.
Az utóbbi időszakban befektettünk egy horvátországi vállalat felvásárlásába, amelynek hatása Szerbiára is kiterjedt. Ez a terjeszkedés új piacokat nyitott meg számunkra, és egyúttal erősítette a kiépített hálózat szinergikus hatásait. 2024-ben bővítettük a szlovákiai dunaszerdahelyi terminált. Már most látjuk növekvő potenciálját, ezért fel kell készülnünk a további fejlesztésekre. A kombinált fuvarozás kulcsa a szállítási rendszer kialakítása, miközben a növekvő szállítási volumenhez igazítjuk vasúti járműflottánkat is. A vasúti szállítás egyértelműen az áruszállítás jövője, különösen a hosszabb távolságokon, és ez a legkörnyezetbarátabb módja az áruszállításnak. Viszont nyilvánvaló, hogy a benne rejlő potenciál még mindig nincs teljesen kimerítve.
Koper, Trieszt és Rijeka. Ezek a kikötők kulcsfontosságúak az európai logisztikában. Miért stratégiai jelentőségű, hogy a METRANS erősítse jelenlétét ezeken a pontokon? Milyen versenyelőnyt jelenthetnek ezek a kikötők az északi tengeri alternatívákhoz képest? Mekkora szerepet játszanak ezek a kikötők a kínai és ázsiai áruforgalom európai elosztásában? A kikötők közötti verseny éles. Mi az, amiben ezek az adriai kikötők felülmúlhatják a hagyományos nyugat-európai partnereket?
A nemzetközi áruszállítás jelenleg komoly kihívásokkal néz szembe a Vörös-tengeri válság következtében. Hónapokon át tartó támadások veszélyeztetik a nemzetközi hajózási útvonalakat, és több mint egy éve gyakorlatilag lehetetlen a kereskedelmi hajók számára a biztonságos áthaladás a Szuezi-csatornán, a Vörös-tengeren és az Ádeni-öblön. Bár a kereskedelmi hajóforgalom nem állt le teljesen, a térség áthaladása jelentős biztonsági kockázattal jár, ezért a nagy hajóstársaságok túlnyomó többsége alternatív útvonalakat választ. A kialakult helyzet már több milliárd dolláros kárt okozott a világgazdaságnak, és jelentősen átformálta a tengeri logisztikai útvonalakat.
Ennek eredményeként az ázsiai árukat az eddig preferált déli európai kikötők mellett már egyre gyakrabban északon – például Hamburgon keresztül is – szállítják Európába. A METRANS északi szervizhálózata is, ennek megfelelően maximális szolgáltatási színvonalat biztosít ügyfeleinek. A kialakult globális helyzet még inkább rávilágított az adriai kikötők stratégiai jelentőségére. Földrajzi elhelyezkedésük révén ezek a kikötők kiváló alternatívát kínálnak az északi tengeri útvonalak mellett, különösen a közép-európai célpiacokat tekintve. Rugalmas és sokoldalú szolgáltatási rendszerünknek köszönhetően a METRANS gyakorlatilag bármely európai kikötőből képes biztosítani az áru továbbszállítását. Jól működő hálózatunk lehetővé teszi, hogy akár rövid időn belül új, ügyféligényekhez igazított relációkat alakítsunk ki.
Az intermodális szállítás egyre fontosabb a fenntarthatóság szempontjából. Hogy állunk a környezetbarát logisztika elterjedésének törekvésével? A vasúti áruszállítás kulcsfontosságú a karbonsemleges logisztika felé vezető úton. Milyen konkrét lépéseket tesz a METRANS a kibocsátáscsökkentés érdekében? Milyen hosszú távú fenntarthatósági célokat tűzött ki a METRANS? Elképzelhető egy teljesen karbonsemleges logisztikai hálózat? Vannak tervek elektromos vagy hidrogénhajtású mozdonyokra?
A vasúti szállítás energiafelhasználás szempontjából többszörösen előnyösebb, mint a közúti közlekedés. Egy tehervonat akár 50-60 kamionnyi árut képes szállítani, ezáltal jelentős mértékben csökkentve a közúti forgalmat és a közúti szállítmányozásból eredő kibocsátásokat. Ezért igyekszünk a konténereket a lehető leghosszabb ideig a vasúton tartani, miközben a közúti kiszállításokat a végső címzettekhez minimálisra csökkentjük. Ez a rendszer azonban nem létezhet teherautók nélkül. Éppen ezért használatos a „kombinált fuvarozás” kifejezés, amely esetünkben a vasúti és közúti szállítás ötvözetét jelenti.
A vasúti szállítás során saját elektromos vontatási mozdonyainkat használjuk, és néhány európai országban lehetőségünk van megújuló forrásokból származó „zöld” vontatási energiát vásárolni. Ez a lehetőség azonban nem érhető el mindenhol, így részben továbbra is hagyományos energiaforrásokra vagyunk utalva.
A karbonsemlegesség elérése érdekében azonban további lépéseket is teszünk. A hagyományos energiaforrások használatát offszet programokkal kompenzáljuk, termináljainkon fotovoltaikus berendezéseket telepítünk, és nagyobb napenergia-projektekben is részt veszünk. A közúti kiszállítások terén elektromos teherautók bevonását teszteljük, és az elsők között kezdtük el hidrogénüzemű kamionok tesztelését is.
A HHLA Pure program lehetőséget biztosít ügyfeleink számára a CO2-mentes szállítmányozásra. Ez a projekt a vasúti szállítást, elektromos terminálüzemeltetést és a fennmaradó kibocsátások kompenzálását ötvözi. A legutóbbi évben számos partnerünk is hozzájárult a célok eléréséhez, és egyre több ügyfél választja a fenntartható megoldásokat. Hosszú távú célunk, hogy 2040-re teljes mértékben CO2-semleges logisztikai hálózatot alakítsunk ki.
Hogyan látja a globális logisztikai piac jelenlegi helyzetét? Melyek azok a trendek, amelyek a következő években meghatározóak lesznek?
A tengeri konténerek jelentik fő szállítási árucikkünket. Idővel azonban elérünk egy bizonyos telítettségi szintet, amely körül ingadozás várható. Tapasztalatainkra és megérzéseinkre hagyatkozunk. A jövőt abban látjuk, hogy az intermodális fuvarozás nagyobb szerepet kap a belső-európai szállításokban, amelyek nem kötődnek tengeri hajózáshoz. Ez hozzájárul a közúti szállítás tehermentesítéséhez és az áruk vasútra tereléséhez. Ebből következik, hogy változtatni kell a csereszekrények és közúti félpótkocsik használatán. Az ügyfelek hozzáállásának megváltozása mellett azonban szükség lesz új terminálok kiépítésére, más rakodástechnológia biztosítására, valamint nem utolsósorban a vasúti infrastruktúrába történő beruházásokra is, amely jelenleg alulfinanszírozott. A jelenlegi fejlesztési tervek így nem biztosítanak megfelelő feltételeket ahhoz, hogy legalább a szállítmányok egy részét sikeresen áttereljük az utakról a vasútra.
A COVID-19 járvány és az utóbbi évek geopolitikai válságai jelentős hatással voltak a logisztikára. Milyen tanulságokat vont le ezekből a METRANS?
A járvány alatt sokat tanultunk. A METRANS úgy döntött, hogy megbízható partnerként biztosítja partnereink folyamatos ellátását. Bár csökkent a vonatok kihasználtsága, nem korlátoztuk kapacitásainkat. Mindent elszállítottunk, amire ügyfeleinknek szükségük volt. Ez a döntés jónak bizonyult, mert mi voltunk az egyik olyan partner, aki garantálta, hogy az áruszállítás nem lassul le. Úgy gondolom, hogy az ügyfeleink értékelték ezt.
A válságok rávilágítottak az ellátási láncok sebezhetőségére, és felgyorsították a digitalizációt. A szállítási útvonalak bizonytalansága, az ellátási láncok zavarai és az energiaárak drasztikus emelkedése mind olyan tényezők, amelyekkel napi szinten foglalkoznunk kell. Az elmúlt időszak tapasztalataiból a METRANS megtanulta, hogy a rugalmasság a diverzifikáció kulcsfontosságú a logisztikában.
A világban egyre nagyobb szerepet kap a just-in-time logisztika helyett a just-in-case megközelítés. Ez milyen változásokat hozhat a szállítmányozásban?
A just-in-case modell kerül előtérbe, ami alapjaiban változtatja meg a logisztikát. Ez a trend a raktározási kapacitások iránti kereslet növekedéséhez vezet, így egyre több vállalat bővíti raktárhálózatát vagy stratégiai elosztóközpontokat hoz létre. Ezzel párhuzamosan megváltozik a szállítási volumen és gyakoriság is. Az intermodális megoldások – mint a vasút és közút kombinálása – egyre nagyobb teret nyernek, mivel költséghatékonyabbak és jobban kezelik a piaci bizonytalanságokat.
A METRANS folyamatosan bővíti terminálhálózatát. Miért pont Zalaegerszegre esett a választás egy újabb logisztikai központ és konténerterminál helyszíneként? Hogyan illeszkedik ez a beruházás Magyarország logisztikai stratégiájába?
Bővítjük a hálózatot – a jövőbe fektetünk. Olyan vasúti csomópontokat hozunk létre, amelyek az intermodális megoldások „gerincét” jelentik. És ezért a zalaegerszegi projekt egy olyan projekt lesz, ahol a terminál egy új kezdetet és új megközelítést jelenthet. Zalaegerszeg földrajzi elhelyezkedése és közlekedési kapcsolatai miatt ideális választás volt. A terminál nyílt hozzáférésű terminál lesz, az Adriától/-felé vezető fővonalon.
De a METRANS számára még ennél is nagyobb jelentőséggel bír. Ahogyan 2012-ben tettük a csehországi Ceska Trebovaval, ahol a konténerterminál egy tranzit központtá vált, amely a közép-kelet-európai régiót összeköti az északi kikötőkkel, a magyarországi projekt ugyanezt fogja tenni az adriai kikötőkkel. És persze van egy második szempont is. A terminál további lehetőségeket teremt a logisztikai szektor számára. Ha megnézzük a szlovákiai Dunaszerdahelyt, jó szomszédjaink vannak, akik vállalták a kihívást, és raktárakat építettek a konténerterminál közelében. A teherszállító állomások és elosztó központok felismerték a közeli terminál előnyét, és szintén befektettek. Az új konténerterminál hozzájárulhat a régió gazdasági fejlődéséhez és a magyarországi logisztikai infrastruktúra erősítéséhez.
Mik a legnagyobb kihívások egy ilyen volumenű fejlesztés során? Ütköztek váratlan akadályokba az építés alatt? Hogyan érinti ez a projekt a helyi munkaerőpiacot? Terveznek-e képzési programokat a szakemberhiány kezelésére? Mikorra várható, hogy a zalaegerszegi terminál teljes kapacitással működni fog, és milyen mértékben növeli majd a METRANS áruforgalmát? Milyen további terjeszkedési tervei vannak a METRANS-nak?
A mi beruházási szándékunk továbbra is adott, késlekedés nélkül várjuk azokat a konkrét megoldásokat, amely révén végre elkezdhetjük az építkezést.
A digitalizáció és az automatizálás egyre nagyobb szerepet kap a logisztikában. Milyen digitális fejlesztéseket vezetett be vagy tervez a METRANS a hatékonyság növelése érdekében? Illetve mik azok, amelyek esetleg nemzetközi színtéren már feltűntek, és hazánkban is megjelennek majd?
Vállalatunk számára létfontosságúak az IT-megoldások, ezért az innovációs folyamatok ezen a területen folyamatosan zajlanak. Informatikai rendszerünket folyamatosan igazítjuk az ügyfelek igényeihez, valamint a szállítási lánc további szereplőihez. Fő tevékenységünk háttérmunkáját egy egyedi operációs rendszer támogatja, amelyet saját igényeink és a digitális korszak követelményei szerint fejlesztünk. Hetente 650 vonat közlekedtetése hatalmas adatmennyiséget jelent. Tavaly több mint 1,4 millió TEU-t szállítottunk, miközben termináljainkon összesen 1,2 millió TEU fordult meg.
Jelenleg hét országban 20 konténerterminált üzemeltetünk. Minden egyes konténer és rendelés számos adatot és dokumentumot igényel, amelyeket szinte kizárólag online dolgozunk fel. Informatikai rendszerünk tehát a szállítási folyamat gerince, amely biztosítja a teljes működés stabilitását és hatékonyságát. Idén szintén sikerült bevezetnünk az ETCS rendszert Csehország egyes vonalain, amely lehetővé teszi a vonatok sebességének és mozgásának folyamatos figyelemmel kísérését, és szükség esetén beavatkozik a balesetek megelőzése érdekében. A vasúti infrastruktúra állapota viszont még mindig nem kielégítő, és bár az ETCS már régóta téma, a teljes körű alkalmazása még nem valósult meg. Az ETCS és DAC bevezetése jelentős költségekkel jár, amelyek sajnos a vasúti vállalatokat terhelik.
Milyen hosszú távú célokat tűzött ki a METRANS 2030-ig, és mi minden befolyásolja a tervek megvalósításában? Milyen energiaárakra és egyéb körülményekre számít? Hogyan látja a globális logisztikai piac jelenlegi helyzetét? Melyek azok a trendek, amelyek a következő években meghatározóak lesznek?
A trendek nagyon dinamikusan és kiszámíthatatlanul változnak. A mi ágazatunkban az ügyfeleinkhez alkalmazkodunk, akik befolyásolják az áruforgalmat. Fő tevékenységünk a konténerszállítás, azonban a jövőben szeretnénk kipróbálni más árutípusokat is, például a félpótkocsikat. További szállítási módokat is keresünk, mint például a 45 lábas konténerek. Ezek a klasszikus félpótkocsik egyenértékű alternatívájaként szolgálnak az áruszállításban, ugyanakkor gazdaságosabbak és hatékonyabbak. Ez azonban egy hosszú távú folyamat, amely beruházásokat igényel más típusú vasúti kocsikba, eltérő rakodási technológiákba, valamint az átrakodási és raktározási technológiákba.
Az elkövetkező években reméljük, hogy javulnak a feltételek, különösen az infrastruktúra fokozatos korszerűsítése révén. Ez egy kihívásokkal teli időszak lesz a vasúti korridoron végzett rekonstrukciók, javítások és építkezések tekintetében. További vasúti szakaszok villamosítása és a vonalak fejlesztése minden bizonnyal hozzájárulna az egész ágazat hatékonyságának növeléséhez. Bár ezek a változások nem közvetlenül a mi kezünkben vannak, lehetővé teszik, hogy még jobban kihasználjuk a környezetbarát közlekedésben rejlő lehetőségeket. Újra rá kell ébrednünk, hogy a vasúti közlekedés az egyik legkörnyezetbarátabb közlekedési mód.
Kihívások merülnek fel, különösen az árképzés és a növekvő üzemeltetési költségek terén. Az infláció, a magasabb energiaárak és a környezetbarát projektekbe való beruházási kényszer egyre nagyobb nyomás alá helyezi az egész közlekedési ágazatot. A közúti közlekedés, amelyet nem korlátozzák a vasúti lezárások, jelentős konkurenciát jelent. Mindazonáltal a METRANS ebben a helyzetben is lehetőséget lát. Az üzemanyagárak és az útdíjak várható emelkedése erősítheti a vasúti közlekedés versenyképességét azáltal, hogy energiahatékonyabbá és fenntarthatóbbá teszi azt.
Mi a METRANS-nál továbbra is a kombinált szállítás fejlesztésére fogunk összpontosítani, összekötve a tengeri kikötőket a hálózatunkkal és a kontinentális célállomásokkal. Bővíteni fogjuk hálózatunkat és megerősítjük kapcsolatainkat, hogy fenntartható és modern megoldásokat kínáljunk ügyfeleinknek. Beruházunk a terminálok korszerűsítésébe és a folyamatok digitalizálásába, hogy nagyobb hatékonyságot és elégedettséget biztosítsunk minden ügyfelünk számára.
A logisztikai iparágban komoly munkaerőhiány van, különösen a vasúti szállítás területén. Hogyan kezeli ezt a METRANS? Lát-e lehetőséget arra, hogy új generációt vonzzanak be a vasúti logisztikába? Hogyan lehetne vonzóbbá tenni ezt a szektort a fiatalok számára? Milyen elvárásokat támasztanak egy új munkavállalóval szemben a logisztikai szektorban? Mely készségek és tudások válnak kulcsfontosságúvá a jövőben?
A mai munkaerőpiacon valóban egyre nehezebb megfelelő szakembereket találni, főleg a technikai pozíciókra. A fiatalok ma inkább az adminisztratív munkakörök iránt érdeklődnek, míg a manuális munkák iránti érdeklődés csökken. Ennek ellenére a vasúti szállítmányozási szektorban nagy szükség lesz magasan képzett szakemberekre, mint például villanyszerelőkre, autóelektronikai szakemberekre vagy gépkarbantartókra. Ugyanakkor a jövőben az iparági fejlődés és az új technológiák miatt a szakembereknek nemcsak a hagyományos műszaki ismeretekkel kell rendelkezniük, hanem képesnek kell lenniük az IT alapú rendszerek és automatizálás kezelésére is. A cégeknek tehát kulcsszerepük lesz abban, hogy a munkavállalók számára megfelelő képzéseket biztosítsanak és motiválják őket a fejlődés iránt, hogy felkészültek legyenek a jövő kihívásaira.
Mit üzenne egy fiatalnak, aki azon gondolkodik, hogy a szállítmányozás/logisztika területén képzeli el a jövőjét?
Hogy ne csak a szektort lássa, hanem annak lehetőségeit is. A logisztikai iparág most éli igazán a jövőt, és azok, akik képesek alkalmazkodni, hatalmas előnyre tehetnek szert.
Ha 10 év múlva újra beszélgetnénk, mit remél, hol fog tartani a METRANS, a magyar logisztika és az európai áruszállítás? Ön mivel lenne elégedett? Mi az Ön víziója ezzel kapcsolatban?
Az intermodális terminálok, a stratégiai elhelyezkedés és a vasúti korridorok szállítási kapacitásának rendelkezésre állása kulcsfontosságú a jövőbeli fejlődés szempontjából. A jövő logisztikai infrastruktúrájában fontos, hogy a magánszektor, mint a terminálok építésének fő finanszírozója, és az állam, mint az alapvető vasúti infrastruktúra fenntartója, hatékonyan együttműködjenek. Ha sikerül megteremteni ezt az szinergiát, akkor nemcsak a METRANS, hanem az egész szektor képes lesz nagyobb mértékben hozzájárulni a fenntartható és hatékony európai áruszállításhoz. Elégedett lennék, ha a METRANS ezen a területen élenjáró szereplővé válna, és a következő évtized végére egy olyan fejlett és környezetbarát szállítmányozási rendszert építenénk ki, amely lehetővé teszi a közúti szállítás terhelésének csökkentését és a vasúti közlekedés erősödését.
Kovács Károly
Tartalom megosztása: