A MISKOLCI EGYETEM KARRIERT IS AD, NEMCSAK DIPLOMÁT

A MISKOLCI EGYETEM KARRIERT IS AD, NEMCSAK DIPLOMÁT

AZ EGYETEMI IDŐSZAK NEM CSUPÁN A TANULÁSRÓL SZÓL, HANEM A SZABADSÁG, A BARÁTSÁGOK, ÉS A KÖZÖSSÉGI ÉLMÉNYEK IDEJE IS

A Miskolci Egyetem az ország egyik legjelentősebb műszaki tudományokkal foglalkozó felsőoktatási intézménye. Az egyetem rektorát, Prof. Dr. Horváth Zitát, a felsőoktatás hazai és nemzetközi helyzetéről, rangsorokról, és a várható jövőről kérdeztük.

Úgy tudjuk, hogy Ön zalaegerszegi kötődéssel rendelkezik. Hogyan befolyásolta az életútját Zalaegerszeg és az ott szerzett tapasztalatok?

Zalaegerszegen születtem, ott nőttem fel, a családom 18. századra visszamenőleg is a városhoz és Zala megyéhez kötődik. Identitásomnak mai is szerves része a zalaiság, édesanyám, rokonaim máig ott élnek, az ünnepeket, szabadságomat ott töltöm. Természetesen az ember a gyökereit egy életen keresztül megtartja, még akkor is, ha választott otthonom Miskolc, ahol már több időt töltöttem, mint szülősvárosomban.

Rektorként milyen vezetési elveket tart a legfontosabbnak? Hogyan kezeli a nehéz döntési helyzeteket? Mi alapján hozza meg a legfontosabb döntéseket?

Demokratikus vezetőnek tartom magam, hiszek abban, hogy azok a megfelelő döntések, amely mögött széles körű konszenzus van, a legfontosabb döntéseket kellő tájékozódást követően, másokat meghallgatva igyekszem meghozni, hiszen egy ember nem hordozhatja magával a bölcsek kövét, ez igaz a könnyű és a nehéz döntésekre is.

Bizonyosan sok szép siker van már Ön mögött. Melyek azok, melyeket szívesen kiemelne ezek közül? Milyen értékek mentén éli az életét, és hogyan próbálja ezeket az egyetemi munkájában is érvényesíteni?

Nehéz kiemelni egy-egy olyan sikert, amit valóban ekként lehet értékelni, ezért mindössze egyet emelek ki, hogy a Miskolci Egyetem hallgatójaként az egyetem rektora lehetek. Tisztesség, becsületesség, ezek otthonról, a családból hozott értékek, ezeket a mai napig fontosnak tartom, ha nem is mindig sikerül, de igyekszem következetesnek lenni. A másik ember tisztelete, mások véleményének tolerálása szintén fontos számomra, ezeket az élet minden területén, beleértve a munkámat is, igyekszem érvényesíteni.

A felsőoktatás helyzete minden nemzet számára kulcsfontosságú. Ön szerint milyen állapotban van ma a magyar felsőoktatás? Milyen kihívásokkal néznek szembe a hazai egyetemek?

A magyar felsőoktatás egyik legnagyobb feladata meglátásom szerint, hogy gazdag múltjára, elismert intézményeire alapozva lépést tartson nemzetközi versenytársaival, megőrizze az egyes területeken kivívott elismertségét. A kulcs ebben a kérdésben a stratégiai tervezés, a hatékony finanszírozás, a minőség folyamatos javítása és a nemzetközi együttműködések erősítése. A kihívásokra Miskolcon az interdiszciplináris szemlélet és gondolkodás erősítésével is igyekszik válaszokat adni, mert ez növeli hazai és nemzetközi megítélésünket.

A műszaki tudományok területén jó hírnévvel, különleges tudással rendelkezünk, elég csak a nálunk kifejlesztett űrkemencét, az országban egyedülálló olajmérnöki képzést, vagy a gépészeti-mechatronikai kutatások elismertségét említeni. Az elmúlt években végbement strukturális változásokkal is a műszaki innovációs képesség dinamikáját igyekeztünk támogatni, de tekintettel voltunk egyetemünk universitas jellegére is. Erősségünkké vált, hogy a műszaki karok unikális kutatási és innovációs tevékenységükkel közvetlenül kapcsolódhatnak az egyetem más tudományterületein működő tudományos közösségekhez. Az együttműködés lehetősége a műszaki, a gazdaságtudományi, az egészségtudományi, a jogtudományi vagy éppen a társadalomtudományi szakterületek között szélesebb perspektívát kínálnak a komplex innovatív megoldások kidolgozására.

Az egyetemi rangsorok kérdése gyakran vitákat is gerjeszt. Mennyire tartja relevánsnak az egyetemi rangsorokat? Valóban objektívek ezek a listák, vagy inkább marketingeszközök? A Miskolci Egyetem milyen szempontból tudna előre lépni a nemzetközi rangsorokban? Mit gondol, a hallgatók és a munkáltatók mennyire figyelnek ezekre a rangsorokra Magyarországon?

Az egyetemek összehasonlítása nyilván nem nélkülözi a szubjektivitást, ezért szükséges a konkrét, mérhető, egzakt adatokból összeállítható, közös megegyezésen alapuló mércét találni, ami objektív módon teszi összehasonlíthatóvá a felsőoktatási intézmények teljesítményét és minőségét. Jelentős eredménynek tartom, hogy a Miskolci Egyetem három mérvadó nemzetközi rangsoron is a világ legjobb egyetemei között szerepel. A QS World University Rankings rangsor 2025-ös kiadása szerint a világranglista 1201-1400. helyén, míg a szakterületi rangsorban az olajmérnöki (Engineering – Petroleum) képzés a 151-175. helyen, a Gépészet, repülőgép- és gyártástechnológia (Mechanical, Aeronautical & Manufacturing Engineering) képzés pedig az 501-575. helyre került.

A Times Higher Education 2025-ös, képzésterületenként összeállított világranglistáján a természettudományok területén az 1001+, míg a műszaki tudományok területén az 1001-1250. helyre soroltak minket. A világ mintegy 1200 vezető felsőoktatási intézményének teljesítményét húsz mutató alapján értékelő RUR World University Rankings 2024-es listáján pedig a 738. helyre tették egyetemünket. Ezek a rangsorok különböző szempontok alapján értékelik az intézményeket, mint például az akadémiai hírnév, a munkáltatói elismertség, a kutatási idézettség, a fenntarthatósággal kapcsolatos törekvések és a nemzetközi hallgatói arány. A rangsorokban elért eredmények fontosak számunkra a hazai és nemzetközi versenyben, növelik a presztízsünket, az egyetem vonzerejét a hallgatók, oktatók és kutatók körében, arról nem is beszélve, hogy elősegítik a hatékonyan működő nemzetközi kapcsolatok kialakításának a lehetőségét.

A mesterséges intelligencia egyre inkább életünk minden területét átjárja. Milyen szerepe van, illetve lesz a mesterséges intelligenciának a felsőoktatásban? Inkább lehetőség vagy veszély? Tanárként és rektorként hogyan látja az MI hatását az oktatásra?

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődése és terjedése ma már nemcsak a gazdasági, hanem az oktatási, kutatási, innovációs tevékenységekre is beláthatatlan hatással van. A Miskolci Egyetemen jelenleg elsősorban az új technológia értékeire koncentrálunk. Példa erre az egyetemünkön tavaly megvalósult Tudományos Adatelemző Módszertani Központ és Levéltári Nyílt Kutatási Adatforrástár projekt. Ebben országosan egyedülálló módon létrejött egy felsőfokú oktatási intézmény és egy közgyűjtemény, a Magyar Nemzeti Levéltár intézményi szintű szövetsége, amely lehetővé teszi a legkorszerűbb módszerek és technológiák alkalmazását például a mesterséges intelligencia alapú tudományos adatelemzésben, ami sokszorosan hatékonyabbá teheti kutatási tevékenységet. De a mesterséges intelligenciát használjuk az új, innovatív oktatási módszerek kialakításában is, amely kiterjed például a projektalapú tanulásra, a csoportmunkára, valamint a valós problémák megoldására fókuszáló feladatokra.

Kritikai gondolkodás és kreativitás: egy egyetem életében fontos és előre vivő erővel bír. Hogyan lehet megőrizni ezeket egy olyan korban, ahol a diákok egy gombnyomással választ kaphatnak bármire? Az egyetem milyen irányelveket követ az MI használatával kapcsolatban? Hogyan lehet etikus keretek között beépíteni az oktatásba?

A mesterséges intelligencia etikus használatát igyekszünk erősíteni a DigitALL – Az oktatás digitális átalakítása a Miskolci Egyetemen elnevezésű, mintegy 3,5 milliárd forintot elnyert projektünkkel is. A 2026-ig tartó projekt célja egy komplex digitális ökoszisztéma kialakítása, amely az infrastrukturális háttér megteremtésére alapozva megújítja képzési tevékenységünket és támogatja a diákok hatékony tanulását. A projektben olyan képzéseket is elérhetővé tettünk, amelyek a digitális világban zajló folyamatok negatív hatásaira irányítják rá a figyelmet és igazítanak el a helyes „közlekedésre” a világhálón.

A Miskolci Egyetem hagyományosan erős a műszaki és gazdasági területeken. Hogyan lehet ezt még inkább kihasználni a jövőben? Milyen kapcsolatot ápol az egyetem az ipari szereplőkkel, és milyen előnyt jelent ez a hallgatók számára?

Egyetemünk minden korban igyekezett megfelelni a társadalom és a gazdaság elvárásainak. Így volt ez az 1735-ben történt selmecbányai alapításkor, és ezt az irányt követjük 75 éve, intézményünk Miskolcra költözése óta is. Örökségünk számos, sokszor több évtizedre visszanyúló szakmai kapcsolat, amit az innovatív kis- és középvállalkozások mellett a magyar gazdaság legjelentősebb ipari és energetikai szereplőivel ápolunk. Az, hogy az MVM, a MOL, a Bosch tanszéket nyitott a Miskolci Egyetemen és ipari partnereinkkel együtt részt vesznek szakmai képzéseink megújításában, fontos visszaigazolása, egyben elismerése a nálunk zajló oktatási, tudományos, kutatási és innovációs tevékenységeknek.

Kötelességünknek tartjuk, hogy tudásunkkal szűkebb pátriánk, az észak-magyarországi régió és az ország fejlődését szolgáljuk, ebben pedig segítségünkre voltak és vannak a velünk együttműködő vállalatok, amelyekre a hallgatók gyakorlati képzésében is számíthatunk. Diákjaink ennek köszönhetően a munkaerőpiacon jól hasznosítható tudást kapnak, ugyanakkor lehetőség nyílik számukra arra is, hogy aktívan részt vegyenek az egyetem tudományos intézeteiben folytatott kutatási projektekben.

A felsőoktatásban tanulni szándékozó diákok életében fontos lépés az intézményválasztás. Mit mondana egy diáknak, aki a Miskolci Egyetem és egy másik intézmény között gondolkodik? Miért érdemes Miskolcot választania?

A Miskolci Egyetem széles választási lehetőséget kínál a személyes elképzelések megvalósításához a műszaki és földtani tudományokon kezdve, a jog- és egészségtudományon át a bölcsész és a zenész képzésig. Közel 300 képzést kínálunk, diákjainknak pedig megadjuk mindazt, ami az életben való boldoguláshoz szükséges: magas szintű szakmai ismereteket, képességet a változó világhoz való alkalmazkodáshoz, tudást egy sikeres életpálya megalapozásához. Jelmondatunk, hogy „A Miskolci Egyetem karriert is ad, nemcsak diplomát!”. Visszaigazolja ezt a diplomás pályakövetési rendszer, amely szerint végzett hallgatóink rövid időn belül el tudnak helyezkedni. Az ország egyetlen igazi Egyetemvárosában, egy 85 hektárosparkban ráadásul mindent egy helyen megtalálnak a diákok: a tanulmányi épületeket, a több mint 1800 fő elhelyezésére alkalmas, a 21. század igényei szerint felújított kollégiumokat, éttermet, sportolási és szabadidős lehetőségeket. Sok évszázados, máig élő selmeci hagyományaink pedig csodálatos közösségformáló erőt jelentenek.

A mai fiatalok számára melyek lennének a legfontosabb tanácsai, amit az egyetemi éveik alatt érdemes szem előtt tartaniuk?

Csak általánosságban lehet erről szólni, hiszen mindenki a maga útját járja. A felsőoktatásban meglátásom szerint azt szeretnénk elérni, hogy hallgatóink őrizzék meg a nyitottságukat és kíváncsiságukat a világra, mert az új lehetőségeket és inspirációt hozhat az életükbe. A legjobb helyen vannak ennek eléréshez az egyetemen, ami a tudás és a különböző nézőpontok tárháza. Az egyetemi élet persze nem csak a tanulásról szól, hanem az emberi kapcsolatokról és az együttműködésekről is, ami szakmai és személyes szempontból egyaránt értékes lehet a jövőjükre nézve.

Őrizzék meg és fejlesszék kritikai gondolkodásukat, merjenek saját véleményt formálni, és ne féljenek hibázni, kockázatot vállalni, új dolgokat kipróbálni és tanulni a tapasztalatokból. Éljenek az egyetem által kínált lehetőségekkel: a nyelvtanfolyamokkal, szakmai és közösségi programokkal, ösztöndíjakkal és pályázatokkal, az önkénteskedési, sportolási és kulturális lehetőségekkel, amelyek segítenek a személyes és szakmai fejlődésükben. Élvezzék az egyetemi éveket, ami egy különleges és meghatározó időszak, amelyben a szabadság, a tanulás öröme, a barátságok és a közösségi élmények egyaránt meghatározó, életre szóló emlékek maradnak.

Minden felsőoktatási intézménynek vannak egyedi, vagy kiemelten fontos értékei. Melyek ezek az értékek a Miskolci Egyetem életében, amelyek igazán egyedivé és különlegessé teszik? Ha tíz év múlva újra beszélgetnénk, milyen Miskolci Egyetemet szeretne látni? Ha egyetlen mondatban kellene megfogalmaznia az egyetemi küldetését, mi lenne az?

Küldetésnyilatkozatunkban egyértelműen megfogalmaztuk elérendő célunk: a Miskolci Egyetem legyen Észak-Magyarország vezető, nemzetközileg elismert, innovatív kutatóegyeteme, amely aktívan formálja a régió gazdasági és társadalmi fejlődését, megőrizve értékeit és erős közösségét. Ehhez tartjuk magunkat.

Kovács Károly

Tartalom megosztása: