A CÉLUNK, HOGY MIND A TERMÉKEK, MIND A SZOLGÁLTATÁSOK TERÉN A LEGMAGASABB ÉRTÉKET BIZTOSÍTSUK
A JÖVŐ AUTÓINAK NEMCSAK KÖRNYEZETBARÁTNAK, HANEM TÁRSADALMILAG FELELŐSSÉGTELJESNEK IS KELL LENNIÜK
A járműipar korábban soha nem látott nehézségekkel küzd, hatalmas kihívások előtt áll és hihetetlen mértékű fejlődésen megy keresztül. Ilyen körülmények között, hogyan lehet eredményes egy vállalat a mai járműpiacon? Mit mutatnak a trendek, mi lehet a jövő? Van-e biztos recept? A kérdésekről Wachtler Tamást a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Ön több mint két évtizede dolgozik a járműiparban. Melyek voltak azok a mérföldkövek, amelyek a leginkább meghatározták a pályafutását?
Több mint húsz éve dolgozom az autóiparban, és ez idő alatt számos olyan mérföldkő volt, amely meghatározta a szakmai pályafutásomat. Az egyik legfontosabb egyértelműen az volt, amikor nemzetközi környezetben kezdtem el dolgozni (Párizs, Szlovénia, Horvátország és Szerbia), különböző piacok működését megismerve – ez alapozta meg a szélesebb iparági rálátásomat és a későbbi döntéshozói szerepkörömet.
Egy másik fontos pillanat, amikor először lettem ügyvezető igazgató, 36 évesen – ez volt az a pont, ahol nemcsak a piacismeretem mélyült el, hanem a csapatépítés és a stratégiai gondolkodás is a mindennapjaim részévé vált.
A legutóbbi és talán az egyik legmeghatározóbb mérföldkő számomra az, hogy a Porsche Hungaria ügyvezetőjeként irányíthatom magyarország legnagyobb autó importőrét, mindezt egy rendkívül dinamikus időszakban. Ez egy kivételes lehetőség arra, hogy az iparági tapasztalataimat stratégiai szintre emelve, valódi értéket teremtsünk a partnereink és ügyfeleink számára.
Milyen filozófiát követ vezetőként, és van-e olyan vezérelv, amely döntéseiben visszaköszön? Mi motiválja Önt nap mint nap? Van olyan konkrét cél vagy küldetés, amely meghatározza a munkáját?
Motivál, hogy csodálatos autómárkákkal dolgozhatok, sok ember álmodozik azokról a termékekről, amikkel mi nap mint nap dolgozunk. Vezetőként hiszek abban, hogy az ügyfelek elégedettsége és a piaci igényekre való gyors reagálás kulcsfontosságú. Motivál az autóipar folyamatos fejlődése és az új technológiák bevezetése, hogy a jövőt még közelebb hozhassuk mindenki számára. Célom, hogy a Porsche Hungaria továbbra is piacvezető maradjon, miközben elősegítjük az elektromobilitás terjedését Magyarországon.
Hogy bírja a dugókat, parkolási nehézségeket személy szerint? Nyugodt vagy temperamentumos sofőr?
Jó társaságban és környezetben az idő is gyorsan telik – a mi autóinkban utazni még dugóban is öröm. Szeretek utazni, autóban lenni még dugóban is. Igyekszem az időt hasznosan eltölteni, sok fontos telefont tudok elintézni ilyenkor és van, hogy egy-egy podcast meghallgatására is jut idő. Fontosnak tartom a biztonságos és előzékeny vezetést, amely hozzájárul a közlekedési kultúra javításához, ebben még bőven van lehetőségünk fejlődni.
A Porsche Hungaria piacvezető cég, mi áll e stabilitás és siker hátterében?
Kulcsfontosságú szerepet játszik a márkáink ereje – olyan ikonikus brandeket képviselünk, amelyek iránt a magyar ügyfelek bizalma hosszú évek óta töretlen. A siker másik pillére a partnerkapcsolataink minősége. A kereskedői hálózatunkkal való szoros, transzparens együttműködés lehetővé teszi, hogy gyorsan reagáljunk a piaci változásokra, miközben hosszú távon is fenntartható üzleti modellt biztosítunk számukra.
Nem utolsósorban pedig a csapat ereje: magasan képzett, elkötelezett kollégák dolgoznak nap mint nap azon, hogy ügyfélközpontú megoldásokat nyújtsunk – legyen szó termékekről, szolgáltatásokról vagy digitális fejlesztésekről. Ez a komplexitás, a stratégiai gondolkodás és a rugalmasság az, ami a stabilitásunk és piacvezető szerepünk mögött áll.
A Volkswagen konszern globálisan továbbra is meghatározó szereplő, de a kínai és amerikai piacon változó tendenciák figyelhetők meg. Hogyan látja a konszern pozícióját a következő években?
A Volkswagen konszern világszerte erős pozícióval rendelkezik, és folyamatosan alkalmazkodik a piaci változásokhoz. Európában a legnagyobb, a világon pedig a második legnagyobb autógyártó vagyunk. 2024 ben több, mint 9 milló járművet értékesített a csoport világszerte, Kínában és az Egyesült Államokban is arra törekszünk, hogy innovatív modellekkel és technológiákkal erősítsük jelenlétünket.
A kínai autópiacon már több elektromos autót adnak el, mint belső égésűt. Milyen tanulságokat vonhatunk le ebből Európa és Magyarország számára? A kínai gyártók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az európai autópiacból. Mennyire érzi fenyegetőnek ezt a versenyt a Volkswagen konszern számára?
A kínai piac átalakulása – ahol ma már több elektromos vagy plug in autó fogy, mint hagyományos belső égésű motorral szerelt jármű – Európa és benne Magyarország számára ez elsősorban két fontos tanulságot hordoz.
Egyrészt fel kell gyorsítanunk az infrastruktúra-fejlesztést – töltőhálózat, energiagazdálkodás, okos hálózatok –, hogy az ügyfelek valós alternatívaként tekintsenek az elektromos autókra. Másrészt fontos, hogy az iparpolitika, a szabályozási környezet és az oktatás is támogassa a technológiaváltást, mert ez nem csak autógyártói kérdés, hanem rendszerszintű átalakulás. A Volkswagen konszern számára ez nemcsak kihívás, hanem egyfajta motiváció is: még gyorsabban kell innoválnunk, ügyfélcentrikusabb megoldásokat kell nyújtanunk, és még inkább fókuszálnunk kell az európai értékekre – a minőségre, megbízhatóságra és szolgáltatási színvonalra.
A konszern már most is komoly lépéseket tesz ezen a téren: széles modellkínálatot épít ki elektromos hajtással, jelentős befektetésekkel fejleszti szoftveres és akkumulátoros kompetenciáit, és közben erős márkaidentitást tart fenn.
A Volkswagen konszern Kínában több mint 30 új modellt tervez bevezetni. Milyen stratégiai céljaik vannak ezzel? 2024-ben itthon is rekordmennyiségű, 34 új vagy megújult modell érkezett a piacra a Porsche Hungaria kínálatában. Melyek voltak a legfontosabb újdonságok, és mit várhatunk 2025-ben?
A kínai piacon tervezett új modellek bevezetésével a Volkswagen konszern célja az elektromos és hibrid járművek iránti növekvő kereslet kielégítése, valamint a piaci részesedés növelése. Magyarországon 2024-ben számos új, megújult és teljesen új modell érkezett, amelyek hozzájárultak a rendeléseink jelentős, közel 70 százalékos növekedéséhez.
Az újdonságaink közül külön kiemelendő az Volkswagen teljesen elektromos iD.7-es modellje, a CUPRA hazai gyártású Terramar modellje, de Skoda Superb is megújult és az Audi modellpalettájának teljes megújulása is elkezdődött. 2025-ben további innovatív modellek bevezetését tervezzük, mindenki számára gyártunk autókat: elektromos, plug-in hibrid és belső égésű motorokat egyaránt.
Nagy kihívás magánvásárlók visszatérésének kérdése. Mi várható e-tekintetében a magyar piacon?
A magánvásárlók aránya a teljes piacon belül tavaly emelkedett, jelenleg nagyjából az értékesítések harmadát teszi ki. Ez annak is köszönhető, hogy a kamatok valamelyest normalizálódtak, és kedvező finanszírozási lehetőségeket kínálunk ügyfeleinknek.
Hogyan látja a magyar autópiac alakulását 2030-ig? A magyar vásárlók mennyire nyitottak az elektromos és hibrid járművekre? Van különbség a fogyasztói magatartásban Nyugat-Európához vagy az USA-hoz képest? Mit tart a következő évek legnagyobb piaci trendjének Magyarországon? A SUV-k, elektromos autók vagy esetleg valami teljesen más formálja majd a keresletet?
A magyar autópiac dinamikusan fejlődik, és a következő években is jelentős változások várhatók. A vásárlók egyre nyitottabbak az elektromos és hibrid járművekre, különösen a fiatalabb generáció körében. Bár a nyugat-európai piacokhoz képest még van lemaradásunk, a tendencia az alternatív hajtású járművek felé mutat. Az SUV-k továbbra is népszerűek, Magyarországon 60%-os volt az újonnan értékesített autók SUV aránya 2024-ben.
Japán továbbra is erősen fókuszál a hidrogénhajtásra. Ön szerint reális alternatíva lehet a hidrogén a következő évtizedben?
A hidrogénhajtás ígéretes technológia, különösen a nehéz tehergépjárművek és hosszú távú közlekedés terén. Azonban a személyautók piacán az elektromos hajtás jelenleg előnyösebbnek tűnik a fejlettebb infrastruktúra és a gyártási kapacitások miatt. A következő évtizedben a hidrogén valószínűleg kiegészítő szerepet játszik majd, de nem válik dominánssá a személyautók szegmensében.
Európában folyamatosan napirenden van belső égésű motorok kivezetése. Ön szerint mi várható e tekintetben?
A belső égésű motorok kivezetése napirenden van Európában, ugyanakkor a megvalósítás üteme és módja még mindig sok tényezőtől függ. A politikai szándék világos – 2035 után az új személyautók kibocsátásmentessé tétele a cél –, de a piaci realitások, az infrastruktúra fejlettsége és a társadalmi elfogadás üteme országonként jelentősen eltér.
Szakmai szempontból én úgy látom, hogy a következő évtized a technológiai átmenetről fog szólni. A belső égésű motorokat nem egyik napról a másikra váltjuk le, hanem egyre inkább hibrid és elektromos megoldások kerülnek előtérbe.
Fontos, hogy ez az átmenet zökkenőmentes és ügyfélbarát legyen – nem elég, ha a technológia rendelkezésre áll, az ügyfelek bizalmát is meg kell nyerni. A Volkswagen konszern ebben úttörő szerepet vállal: a következő években sorra érkeznek az új, megfizethetőbb elektromos modellek, ugyanakkor a már meglévő belső égésű kínálatot is úgy alakítjuk, hogy az megfeleljen a legszigorúbb emissziós szabványoknak. Véleményem szerint a kulcs a rugalmasság és a párhuzamos gondolkodás: készülnünk kell a jövőre, de közben kiszolgálni a jelenlegi ügyféligényeket is..
Sokan vitatják, hogy az elektromos autók valóban környezetbarátabbak-e, ha figyelembe vesszük a teljes életciklust, az akkumulátorok gyártását és az energiaforrásokat. Mi az Ön álláspontja?
Az elektromos autók környezeti előnyei nagymértékben függnek az energiaforrásoktól és az akkumulátorok gyártási folyamatától. Fontos, hogy az elektromos áram előállítása egyre inkább megújuló forrásokból történjen, és az akkumulátorok gyártása során is csökkentsük a környezeti terhelést. Összességében azonban az elektromos járművek hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, különösen a városi közlekedésben.
Milyen technológiai áttörésekre van még szükség ahhoz, hogy az elektromos autók valóban leválthassák a belső égésű motorokat? A töltési infrastruktúra még mindig kihívás. Mennyire tartja realisztikusnak, hogy a következő évtizedben mindenki számára elérhető és kényelmes lesz az elektromos autózás?
Az elektromos autók széles körű elterjedéséhez kulcsfontosságú az akkumulátor-technológia fejlődése, tovább kell növelni a hatótávolságot és csökkenti a töltési időt. Emellett a töltési infrastruktúra bővítése elengedhetetlen. Magyarországon is folyamatosan növekszik a töltőállomások száma, és a kormányzat is támogatja a fejlesztéseket. A következő évtizedben az elektromos autózás egyre inkább elérhetővé és kényelmessé válik a szélesebb közönség számára.
A járműértékesítési csatornák is folyamatosan alakulnak, változnak. Hogyan látja a kereskedői hálózatok jövőjét? Az online értékesítés kiszoríthatja a hagyományos autószalonokat?
A járműértékesítés világa jelenleg radikális átalakuláson megy keresztül – és ez nemcsak technológiai, hanem fogyasztói magatartásbeli változás is. Az online értékesítés térnyerése kétségtelen, különösen a fiatalabb generációk körében, akik már természetesnek veszik, hogy digitálisan tájékozódnak, választanak és akár vásárolnak is.
Ugyanakkor meggyőződésem, hogy az autóvásárlás továbbra is egy nagy értékű, érzelmileg is meghatározó döntés marad, amelynél a személyes kapcsolatnak – a bizalomnak, a tanácsadásnak, az élménynek – még sokáig helye lesz. A jövő tehát nem vagy-vagy, hanem is-is alapon működik majd: az online és offline csatornák integrációja jelenti az igazi fejlődési irányt.
Az autóipar az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág. Milyen autóipari fejlesztés vagy technológia lelkesíti Önt leginkább a következő évtizedben?
Engem az lelkesít leginkább, hogyan lehet a hagyományos vezetési élményt és a modern, digitális igényeket ízlésesen egyensúlyba hozni. Ez egy rendkívül finom, de izgalmas kihívás: megőrizni az autózás érzelmi oldalát, miközben technológiai szinten új dimenziókat nyitunk.
Ha egyetlen dolgot megváltoztathatna az autóiparban, mi lenne az?
Ez nem könnyű kérdés, nehéz rá válaszolni, hiszen egy nagyon komplex iparágról beszélünk. Ha egyetlen dolgot megváltoztathatnék, az a gyorsabb és hatékonyabb együttműködés lenne az iparág szereplői között – gyártók, beszállítók, kereskedők, szabályozók és technológiai partnerek között. A kihívások, amikkel szembenézünk – fenntarthatóság, digitalizáció, mobilitási szemléletváltás – csak közös gondolkodással és nyitottsággal oldhatók meg igazán hatékonyan. A jövő autóinak nemcsak környezetbarátnak, hanem társadalmilag felelősségteljesnek is kell lenniük.
Ha csak egy autót választhatna, amelyet élete végéig vezethet, melyik lenne az és miért?
Szerencsés helyzetben vagyok, hogy a Porsche Hungáriánál nap mint nap kiváló autókat vezethetek. Őszintén mondhatom, hogy bármelyik márkánk, bármelyik modelljével szívesen eljárnék akár életem végéig is – hiszen mindegyik másért szerethető: van, amelyik a praktikumot, van, amelyik a vezetési élményt, más a stílust vagy a fenntarthatóságot képviseli kimagasló szinten. Ez a választás számomra inkább érzés, mint típus kérdése.
Milyen tanácsot adna egy fiatal szakembernek, aki most szeretne belépni az autóiparba?
Azt tanácsolnám, hogy „kösse fel a gatyáját”, mert egy rendkívül izgalmas, de villámgyorsan változó szektorba érkezik. Az autóipar ma már nem csak járműgyártás – technológia, szolgáltatás, adat, fenntarthatóság, élmény egyaránt része lett. Aki most lép be, annak nemcsak a terméket kell értenie, hanem az ügyfelet is. De ha megvan benne a szenvedély az autók és a jövő iránt, akkor ez az iparág rengeteg lehetőséget tartogat.
Ha 10 év múlva újra beszélgetnénk, mit remél, hol fog tartani a Porsche Hungaria?
Szeretném, ha az előző kérdésben szereplő fiatal szakember álma az lenne, hogy nálunk dolgozhasson. 10 év múlva a Porsche Hungaria továbbra is vezető szereplő lesz a magyar autópiacon és az egész piac számára referencia leszünk nemcsak minőségben, hanem ügyfélkiszolgálás, innováció és digitalizáció területén is. Bízom benne, hogy képesek leszünk még inkább hozzájárulni a fenntartható közlekedési megoldások elterjedéséhez, és hogy az ügyfeleink számára folyamatosan új élményeket és innovatív autókat kínálhatunk. A célunk, hogy mind a termékek, mind a szolgáltatások terén a legmagasabb szintű értéket biztosítsuk.
Kovács Károly
Tartalom megosztása: