DR. BODNÁR VIKTÓRIA, IFUA: AUTÓELADÁSOK ÉS AZ AKKUIPAR

AUTÓELADÁSOK ÉS AZ AKKUIPAR

KÉZ A KÉZBEN?

Magyarország az elmúlt 5 év külföldi beruházásainak köszönhetően a világ 3-4. legnagyobb akkumulátorgyártási kapacitással rendelkező országa lett (2027-re elérhetjük a 194 GWh-t). Az e-mobilitás és a kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések robbanásszerű(nek várt) terjedésével egy magas fejlettségű technológiai szegmensbe szálltunk be, a lítium akkumulátorcsalád gyártásának egyik potenciális éllovasaként. Ugyanakkor az elmúlt évben Európa-szerte megtorpanásról, sőt visszaesésről számoltak be az akkumulátorgyárak az elektromos autók iránti kereslet visszaesése miatt. Nincs ez másként hazánkban sem. A témáról, Bodnár Viktória, az IFUA Horváth ügyvezető partnere beszélt.

Van-e ok aggodalomra? Kipukkant-e az  e-mobilitási vagy akkuipari lufi?

A Horváth-csoport legfrissebb felmérésének eredményei (Horváth Survey Customers & Markets 2025; 13 ország, köztük a legnagyobb EU országok, valamint Kína és az USA is) alapján az autózók érdeklődése az e-mobilitás iránt folyamatosan nő: a következő autóvásárláskor biztosan teljesen elektromos autót vásárolni szándékozók aránya 33%-ra nőtt (a fél évvel korábbi 24%-ról), míg a pozitívan ingadozók (biztosak és az „igen, lehet” választ adók együtt) aránya 61% (a korábbi 45% helyett).*

2025 első két hónapjában az új akkumulátoros-elektromos autók eladásai 28,4%-kal, 255 489 darabra nőttek, és az EU teljes piaci részesedésének 15,2%-át szerezték meg. A négy legnagyobb uniós piac közül három (az összes akkumulátoros-elektromos autóregisztráció 64%-át adva) erőteljes, kétszámjegyű növekedést könyvelhetett el: Németország (+41%), Belgium (+38%) és Hollandia (+25%).

Összességében elmondható, hogy az európai újautó-piac kismértékű zsugorodása (2025. febr.: -3% az előző évhez képest) ellenére az új BEV és HEV járművek eladásai növekedni tudtak, amely biztató jel az elektromos autózás és az akkumulátoripar jövőjét illetően. A potenciál és az érdeklődés tehát benne van a piacban. Attól függetlenül is, hogy az e-autók állami támogatási rendszerét több országban (2025. áprilisi állapot szerint nyolcban) felfüggesztették. Érdemes az európai értékesítési adatokon és az értékesítést „előrejelző” fogyasztói attitűdön tartani a szemünket, mert a vámháborúk időszakában az európai autóipar exportpiacai (kiemelten az USA és Kína) rendkívüli veszteséget szenvedhetnek.

 Mi kell az áttöréshez?

Az akkumulátor- és autóipari gyártók és ezek szövetségei eltérő stratégiákat alkalmaznak az éledező piacon történő minél magasabb részesedés eléréséért:

– a meglévő Li-ion akkumulátorcsalád továbbfejlesztésével a hatékonyabb gyártást, a költségek optimalizálását és a technológiában rejlő lehetőségek még mélyebb kiaknázását kívánja elérni pl. a BMW (legújabb, idei hatodik generációs modelljüktől tízperces töltési idő alatt 300 km-es hatótáv biztosítását várják), de több kínai kutatás irányul a Li kinyerés és -hasznosítás újabb szintre emelésére is;

– komoly innovációs és piacralépési verseny alakult ki a szilárdtest-akkumulátoros autók országúti tesztjének (2025) és mihamarabbi tömeggyárthatóságának elérésére (mind a Mercedes, mind a BYD nagy hangsúlyt helyez erre az akkumulátorcsaládra, elsősorban megbízhatósága melletti gyors tölthetősége miatt; utóbbi 2027-es sorozatgyártást is kilátásba helyezett);

– a lítiumnál sokkal könnyebb bányászhatósága és nagyobb elérhető mennyisége miatt a nátrium-ion akkumulátorok fejlesztése is előtérbe került, melynek további előnye, hogy gyártástechnológiailag meglehetősen közel áll a Li-ion családhoz, tehát akár azonos üzemben is készülhetnek. Egy kisebb kínai gyártó, a Hina már most sorozatban gyárt Na-ion akkumulátorokat járművekbe, de a CATL és a BYD is bejelentették idei gyártásindításukat kompakt elektromos autókba.

Ezen tényezőkhöz társul még az akkumulátoripari felfutást lemaradással követő infrastruktúra-fejlesztés, amely Európa-szerte (Magyarországon is) a támogatási programok új eleme. E heterogén versenystratégiák és dinamikusan változó technológiai fejlesztések világában nem látszik egyértelmű út, amire minden szereplő rálépne vagy rálépnie érdemes. Erre talán nincs is szükség.

A Horváth-csoport felméréséből látható, összességében pozitív fogyasztói attitűdváltás jelzi számunkra azt, hogy ha nem is exponenciális felfutással, de folyamatosan fejlődik az e-mobilitás. Az pedig, hogy eközben egyre hatékonyabb, gyorsabban tölthető és környezetbarátabb akkumulátorok és autók állnak majd rendelkezésre, közös nyereség mind nekünk, autózóknak – mind környezetünknek.

Ganczer Nándor, Márton Zoltán, IFUA Horváth
* A felmérésbe vont országok eredményei között jelentős eltérések tapasztalhatók. Élen járnak az észak-európai országok és Kína, míg a legóvatosabbak a franciák  és az Egyesült Királyság lakói.

Tartalom megosztása: