KISMŐDI PÉTER, CONTINENTAL: VILÁGSZINTEN IS MÉRVADÓ FEJLESZTÉSEKET HOZUNK LÉTRE

VILÁGSZINTEN IS MÉRVADÓ FEJLESZTÉSEKET HOZUNK LÉTRE

FONTOSNAK TARTJUK A TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁST

Magyarország a járműipari fejlesztések helyszíneinek élvonalába került. A mesterséges intelligencia, az önvezető technológiák, már nem csupán jövő, hanem egyre inkább megjelennek a jelen járműveiben is. Miként járul ehhez hozzá a Continental? Melyek a vállalat legfontosabb tervei, céljai. Mindezekről Kismődi Péterrel a Continental Automotive Hungary R&D vezetőjével beszélgettünk.

Hogyan indult az Ön pályafutása az autóiparban, és mi vezetett a Continental R&D vezetői pozíciójáig?

Pályafutásom egy olyan ember inspirációjára indult el, aki később vezetőm lett. Egy toborzórendezvényen fogalmazta meg, hogy az általunk végzett munka különlegessége abban rejlik: amit fejlesztünk, azzal nap mint nap találkoznak az emberek az utcán. Ez a gondolat azóta is velem van, és szerencsére végig kísérhettem, ahogy vállalatunk mérnökeinek több évtizedes munkája nagyban hozzájárult a biztonságosabb mobilitáshoz.

Pályámat 2007-ben kezdtem a kipörgésgátló rendszerek fejlesztésével. Később egyre inkább a projektek koordinációja, majd azok teljes körű összefogása felé orientálódtam. A beágyazott szoftverfejlesztésből vezetőként a rendszerspecifikus területek felé léptem tovább, majd lehetőségem nyílt a projektmenedzsment terület vezetésére is – ez segített abban, hogy átfogóbb képet kapjak a szoftver- és rendszerfejlesztés, valamint a termékek teljes életútját átfogó nézőpontokról is. Az évek során szerzett tapasztalat és a sokoldalú szakmai háttér nyitotta meg előttem az utat a jelenlegi vezetői szerepkör felé.

Milyen kihívásokat és eredményeket emelne ki pályája során? Mi motiválja a munkájában?

A kihívások természete időről időre változik. A 2010-es évek elején például a szervezeti bővülés és a kompetenciafejlesztés jelentették a legnagyobb feladatot, mára viszont az iparág rendkívül gyorsan változó, volatilis jellege állít minket újabb kihívások elé. Fontos, hogy a szervezet reagálóképessége megmaradjon, azaz gyorsan és rugalmasan tudjon válaszolni a technológiai elvárásokra.

Személyes motivációm, hogy a legmagasabb biztonsági szintet képviselő rendszereken, többek között az elektronikus fékrendszerek (EBS) működésén dolgozhatunk. Vezetőként pedig kiemelt feladatomnak érzem, hogy minden kollégám számára biztosítsam a megfelelő körülményeket a szakmai és személyes fejlődésükben és egyéni céljaik elérésében.

Van olyan szakmai döntés vagy projekt, amelyre különösen büszke? Volt olyan pillanat, amikor elbizonytalanodott?

Nehéz egy konkrét projektet kiemelni, inkább egy megközelítést hangsúlyoznék: büszke vagyok arra, hogy képesek vagyunk ugyanazt a rendkívül komplex architektúrát mind alacsony szériás, mind magas volumenű konstrukciókban alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a termékünk nemcsak műszakilag, hanem gazdaságilag is optimalizálható különböző piaci szegmensekhez.

Az ilyen rendszerek fejlesztése során gyakran kell kritikus döntéseket hoznunk – legyen szó beruházásról vagy technikai paraméterekről. Ezeket a döntéseket azonban mindig megfelelő szakmai háttérrel és felkészült csapattal hozzuk meg, ez pedig magabiztosságot ad a legnehezebb pillanatokban is.

Milyen kihívásokkal szembesül nap mint nap a veszprémi fejlesztési központ vezetőjeként?

Három fő kihívást emelnék ki. Egyrészt folyamatosan új metodikákat kell kialakítanunk ahhoz, hogy technológiai vállalatként gyorsan tudjunk reagálni a változó piaci igényekre. Másrészt ehhez szükséges a megfelelő szervezeti háttér – jól képzett, módszertanilag felkészült kollégák nélkül ez nem valósítható meg. Harmadrészt fontosnak tartom a társadalmi felelősségvállalást is – aktívan együttműködünk egyetemekkel, szakmai egyesületekkel, és igyekszünk inspirálni a jövő mérnökgenerációját.

Hogyan látja a mesterséges intelligencia szerepét az autóiparban? Milyen MI-alapú fejlesztéseken dolgoznak jelenleg?

A mesterséges intelligencia mára elkerülhetetlen és szerves részévé vált az autóiparnak. Nemcsak szoftverfejlesztési területeken, hanem többek között a gyártási folyamatokban is jelen van. Az autonóm mobilitás terén tapasztalható technológiai felfutás ugyan lassult, de mikrokörnyezeti alkalmazásai egyre hatékonyabbak. A teljes, bárhol használható 5. szintű autonómia eléréséhez szükséges infrastruktúra még nem áll rendelkezésre, de algoritmikus és módszertani szinten az MI velünk van – és velünk is marad.

Milyennek látja jelenleg a globális autóipart, és milyen regionális különbségeket tapasztal?

Hiszek abban, hogy az európai autóipar ismét meg tud újulni, mindamellett, hogy megőrzi tradicionális értékeit. Meggyőződésem, hogy képesek vagyunk alkalmazkodni a gyors változásokhoz és megtalálni a megfelelő működési irányokat. A keleti gyártók új lendületet hoztak a piacra, különösen azzal, hogy a technológiai kiválóság mellett felhasználói élményalapú megközelítést képviselnek. Ez a szemléletváltás újfajta piaci elvárásokat hozott létre, amelyekhez az európai gyártóknak is folyamatosan alkalmazkodniuk kell.

Mi a véleménye a különböző hajtástechnológiák jövőjéről, beleértve az EV-t, a szintetikus üzemanyagokat és a hidrogént?

Technológiai szemszögből minden hajtáslánc megtalálhatja a maga helyét. A szintetikus üzemanyag például releváns alternatíva lehet bizonyos felhasználási módok esetén. A belső égésű motorok és az elektromos hajtás különböző infrastruktúrában ideálisak – egyik sem kizárólagos megoldás. A jövő nem egyetlen technológiáé, hanem az intelligens kombinációké.

Hogyan alkalmazkodik a Continental a gyors iparági változásokhoz?

150 éves vállalati múlttal a hátunk mögött nyugodtan kijelenthetem, hogy temérdek sikeres változáson vagyunk túl. Ez a tapasztalat kiegészül a jövőbeli lehetőségek aktív kutatásával, ami lehetővé teszi számunkra, hogy gyorsan és megfelelő döntésekkel tudjunk alkalmazkodni a felmerülő kihívásokhoz.

Mennyire versenyképesek a magyar K+F központok nemzetközi szinten?

Nagyon örülök ennek a kérdésnek. Meggyőződésem, hogy Magyarországról bármikor fel tudjuk venni a versenyt a globális piac szereplőivel. Példaképp a veszprémi központban dolgozó csapatunk szakmai felkészültsége és hozzáállása garantálja, hogy világszinten is mérvadó fejlesztéseket hozzunk létre. Több olyan terület is van, ahol a globális kompetenciaközponti felelősség nálunk van, és ezekben mi határozzuk meg a vállalati know-how-t.

A fenntarthatóság mennyire valós cél a Continentalnál?

Számunkra a fenntarthatóság nem pusztán marketingfogalom. 100%-osan elkötelezettek vagyunk a karbonsemlegesség iránt, és felelős technológiai vállalatként olyan gyártási és fejlesztési folyamatokat kívánunk kialakítani, amelyekre a jövő generációi is büszkék lehetnek. Elkötelezettek vagyunk többek között a karbonsemlegesség, felelős értékláncok és a körforgásos gazdaság iránt.

Elérhető valaha az 5. szintű autonómia? Mi formálja ma az autonóm mobilitást?

Biztos vagyok benne, hogy eljön az idő, amikor a mobilitásban kizárólag utasként veszünk részt, fizikai irányítás nélkül. A piaci fejlődés üteme most késleltetett a felhasználói igények változása miatt. Valószínűsíthetően a mikrokörnyezetekben alkalmazható rendszerek dominálnak, de hosszú távon a teljes autonómia is reális lehet.

Mit tanácsol a jövő mérnökeinek, fejlesztőinek?

A technológia napról napra fejlődik. A fiatal mérnököknek nyitottságot, adaptivitást és rendszerszintű gondolkodást javaslok. A komplex problémák megértése és a változásokhoz való alkalmazkodás ma már alapvető készségek.

Emellett a tanulás és a speciális, szakirányú kérdéskörök mély megértése elengedhetetlen ahhoz, hogy valakiből jó szakember válhasson. Míg régen előnyt jelentett a képességeink folyamatos fejlesztése, ma már ez a jelen és jövő mérnökei számára alapvetés kell, hogy legyen.

Ha tíz év múlva újra beszélgetnénk – hol tartana szívesen Ön, a Continental és a magyar autóipar?

Azt, hogy továbbra is meghatározó szereplők leszünk. Szeretném, ha cégünk és a magyar autóipar is olyan kompetenciaközpontként működne, amely nemcsak technológiai innovációkat, hanem inspiráló jövőképet is kínál. Jelenlegi meglátásom szerint mind a fiatal mérnökeink felkészültsége, mind pedig a globális ipari és fejlesztési lehetőségeink magas potenciált rejtenek a magyar autóipari résztvevők számára. Bízom benne, hogy tíz év múlva úgy tekinthetünk a hazai autóipari vállalatokra, mint az innováció globális szinten is meghatározó szereplőire.

Úgy hiszem, hogy a vállalatunk továbbra is meghatározó szereplő lesz a világszintű autóiparban. Ezen belül szeretném, ha a veszprémi központunk, valamint a magyar autóipar többi szereplője is megerősödne és aktív formálója lenne ennek a jövőképnek.”

Kovács Károly

Tartalom megosztása: